Citatet kommer från en elev på Åsa Folkhögskola och syftar på hur olika vi är och att vi också behöver olika saker i skolan. Han är 23 år och läser gymnasieämnen på Allmän kurs. ”Skolan måste bli mer individanpassad”, fortsätter han och får medhåll från sina klasskamrater. En annan elev fyller i ”varför ska inte alla få samma chans i skolan?” och syftar på att elever med olika funktionsnedsättningar, som till exempel ADHD, inte får den hjälp de behöver och därmed inte samma möjligheter till bra studier och bra betyg som andra. En synnerligen viktig fråga!
Vi åkte ut till Sköldinge för att träffa ungdomar som inte lyckats fullt ut med sina studier i ungdomsgymnasiet. Vi träffade många härliga, diskussionsbenägna och ivriga elever, eller deltagare som det heter här, som gärna delade med sig av sina erfarenheter.
Vad är det då som är så bra med folkhögskola? Klassen listar några saker:
– Mer luft! Man får jobba i sin egen takt.
– Bra pedagoger som inte är stressade och som lyssnar.
– Det finns alternativa strategier på skolan.
– Inga betyg, bara omdömen.
– Man är deltagare, inte elev.
– Trygg miljö, här får man vara som man är och alla känner alla.
Vilka råd vill de ge till grund- och gymnasieskolor?
– Skapa mindre klasser/grupper!
– Var tydliga och strukturerade, en bra pedagog kan förklara på flera sätt.
– Mer personal runt omkring! Här får elevassistenten i klassen massor av beröm, till honom kan man komma och bara ”hänga”.
– Individanpassa!
Tiden gick alldeles för fort och vi kände oss inte alls färdiga. det är mycket troligt att vi åker ut och träffar de här deltagarna igen, det finns mycket mer att prata om!