Härom veckan var vi i Stockholm och tog del av SKL:s slutkonferens av projekt Plug In som kan ses som en föregångare till #jagmed. Väldigt spännande att få höra resultat och framgångar från de över 6 år projektet pågått. Men allra bäst var att få lyssna till deltagarnas egna berättelser! Vilka hjältar!
Här följer några saker vi snappade upp under dagen:
- Skolan måste ha ett tydligt system för uppföljning. Det brister ofta i kartläggningen av eleven som då hamnar på fel plats.
- Alldeles för ofta missar man att ge eleven själv möjlighet att beskriva sin situation, vi ger dem ofta färdiga frågor att besvara.
- Studie- och yrkesvägledare är viktigt! Att vägleda eleven i en riktning kan vara vettigt, annars måste eleven hålla alla dörrar öppna och det orsakar stress.
- Det är det självständiga lärandet som ställer till psykisk ohälsa, det som händer när skolan är slut och man förväntas jobba själv – antingen har man för höga krav och gör allt eller så saknar man motivation och/eller verktyg, vilket i båda fall kan leda till psykisk ohälsa.
- Samverkan (läs samarbete eller samhandling) är en framgångsfaktor – samordna insatser så eleven slipper springa till alla aktörer själv.
- Det måste finnas tid till att skapa kontakter och relationer, flexibilitet och samverkan i multikompetenta team.
Men… det viktigaste av allt – ATT ELEVENS RÖST HÖRS!
Läs mer om Plugin här!
Bra uppsnappat! Självklara saker som alla skolor bör förhålla sig till. Varför funkar det inte överallt?????